Körteknik för MC på grus

Anders bästa tips för hur du ställer in din MC för gruskörning.

Inställningar för bra egenskaper på grus

Jag kör på det bästa av det bästa: en Yamaha XT1200ZE, som har väldigt bra komponenter och är lätt att anpassa för adventure-körning. Styret låter jag precis bryta gaffelvinkel för att säkerställa att maximalt tryck uppstår på främre hjulaxeln.

Fjädringen ställer jag in med ett frihäng på runt 30 mm. På denna modellen innebär det att jag elektroniskt ställer in två passagerare och packning. Jag får då en MC som får en brantare gaffelvinkel och som släpper ut bakhjulet vid sladd på ett kontrollerat sätt.

 

Bromsar

Jag har kört flera olika märken genom åren, och alltid valt att stänga av ABS-enheten för att effektivt kunna bromsa. Yamaha skiljer sig då ABS-enheten klarar att hantera en hög friktion innan den går in. Jag är supernöjd med funktionen och jag kan effektivt bromsa. Tractioncontrol stänger jag av då vi alla gillar att spinna och sladda.

 

Däck generellt

Ett grovt mönster med nabbar går ner i materialet och ger ett bättre fäste i grus och lera. Många av adventure-däcken är riktigt bra på grus, men sämre i lera. Det beror på att nabbarna sitter på rad jämfört med ett crossdäck som har ett annat mönster, som motverkar att hjulet släpper i sidled. För att dra nytta av mönster i däcket gäller det att ha rätt däcktryck. Jag har under alla år kört med ett däcktryck på 0,9 kg både fram och bak. Då får man ett bra fäste och undviker att slå sönder fälgen.

 

Framdäck

När det gäller grusväg vill jag lita till 100 % på ett bra fäste på framhjulet och det tycker jag att TKC 80 erbjuder. Det ger bra spårstabilitet vid inbromsning. Vid hård inbromsning med frambromsen sätter sig däcket bra i materialet. Vid körning på enduro-stigar och lösare underlag tycker jag att däcket ger ett förvånansvärt bra fäste. Det vill dock sätta igen sig vid leriga förhållande.

 

Backdäck

Jag har ju testat däcket på ett flertal hojar och för att få ett bra fäste gäller det att pröva fram en förspänning på fjädringen som ger max fäste, men ändå ger en cykel som är lätt att få in i kurvorna. TKC 80 är känslig vid för mycket förspänning, då spinner däcket onödigt mycket. Däcket kunde ha ett par mm högre nabbar och en sajpning på mitt-dubben, men då skulle det bli sämre på asfalt. Man imponeras av slitstyrkan i däcket.

Bästa däck-tipset

<em>Bild: <span class="s1"><a href="mailto:jonnatphoto@gmail.com" target="_blank">Jonna Tervahauta</a></span></em>
Bild: Jonna Tervahauta

Jag har under många år fått frågan vilket däck man ska välja för grusväg. Nu åker ju de flesta inte på grus varje dag utan cykeln används till och från jobbet.

Det viktiga vid terräng och gruskörning är att man sänker däcktrycket till 0,8-0,9 kg både fram och bak. När däcktrycket är så lågt är det viktigt att slangen inte är torr. Jag brukar smörja in med rörmokar-silikon, då undviker du punktering.

Jag har en förkärlek att rekommendera TKC 80 från Continental; det är ett däck som passar större hojar över 150 kg som är stabilt uppbyggt och funkar bra på asfalt. Jag hatar asfalt, men när jag tvingas upp på detta bedrägliga underlag tycker jag att TKC 80 är stabilt och inte överraskar.

Mitt råd är alltså TKC 80 – de ger mest värde för pengarna och passar bäst för grus och asfalt.

/Anders Olofsson

Teknikmoment för MC på grusväg

Här lär du dig olika teknikmoment, som gör att du blir en säkrare förare på grus.

Så gör du

  1. Välj kategori i rullningslist.
  2. Välj funktion klicka på + tecken
  3. De olika momenten visas

När du är ute och tränar, ta med dig två moment som du fokuserar på vid nästa träning, till exempel Kategori kurvtagning. Funktion sittande, moment 7 och 8 osv. Lycka till!

PS! Vissa moment är inte lämpade för större Mc pröva dig fram eller gå en utav våra kurser. Tänk på säkerheten!

Våra aktuella kurser

Nu kör vi så det ryker.