Yamaha Tenere 700-Tips

Fjädring

Yamaha Tenere 700 har i grunden en väldigt bra balanserad fjädring som fungerar till ett mycket brett användningsområde. Allt från asfalt i högre fart till knixig terräng, både med och utan last. Den är också justerbar så att man kan anpassa den till sin vikt, användning och körstil. Med min vikt (xx kg) samt att jag kör nästan uteslutande off road på grus och stig. Med denna typ av terräng och farter, har jag skruvat upp kompressionsdämpning fram och bak. Då tycker jag cykeln håller emot bättre. Gör så här: När du klickar på Comp eller Rebound så skall du skruva in skruven i botten = stäng kranen. Därefter skruvar du ut skruven det antal klick som anges i tabellen.

2020-04-01 Testar med att skruva in rebound 2 klick fram. Känns bra skall testa lite mer.

Gashandtag

När man kör Tenere700, speciellt offroad och i mer tekniska sektioner, märker man extra tydligt hur fint CP2-motorn drar redan från låga varv och hur lätt det är att dosera kraften. Det gör också att kraften hela tiden överförs till backen och man tar sig fram. Samtidigt har motorn gott om kraft och en mycket linjär effektutveckling upp till maxvarv som låter Teneren att köras mycket aktivt och med härliga sladdar. Även cykelns låga vikt hjälper till. För min körstil, och som är mer van vid att köra endurocyklar, har jag valt att komplettera med en lite större gasrulle, det som förr brukade beskrivas som snabbgashandtag. Detta ger helt enkelt ett kortare moment för att nå fullt trottelutslag.

 

Däck val

Michelin Tracker

För dig som kör offroad/enduro. Min uppfattning är att detta däck håller väsentligt bättre än adventuredäcken. Varför…det beror tror jag  på att det får bättre fäste och inte spinner lika mycket. Grymt fäste!

• Mycket mångsidigt – Slitbanemönsterdesignen kommer från kunskap och erfarenhet av enduro på toppnivå, tester och MX-tävlingar låg till grund för ett allround mönster.
• Kostnadseffektivt – Slitstark mönster stabilitet i alla riktningar för optimal prestanda under hela livslängden. Helt vändbart för att erbjuda en ny uppsättning skarpa kanter.
• Road Legal – Fullständigt vägcertifierat och med hållbar slitbana som inte separerar ifrån stommen.
• Time Saver – Lämplig för MX-träning, Offroad på grus, Enduro, m.m. Spendera tid på att köra, inte byta däck.
Width Ratio Diam. Load index Speed TL/ TT
80 100 21 51 R TT
90 90 21 54 R TT
Width Ratio Diam. Load index Speed index TL / TT 
100 100 18 59 R TT
110 100 18 64 R TT
120 90 18 65 R TT
140 80 18 70 R TT
100 90 19 57 R TT
110 90 19 62 R TT
120 80 19 63 R TT

Michelin Anakee Wild

För dig som åker en del asfalt också. Riktigt bra däck med ett bra fäste på gräs, lera och grus. Mycket slitstarkt. Gatu / Offroad-däck av MICHELIN för
offroad cyklar över 200 kg
• Stabilitet och komfort på vägen tack vare den tillgängliga radialtekniken med ett däckmönster med ordentliga nabbar för bra fäste i terräng/asfalt.
• Utmärkt livslängd, på / utanför vägen, hantering och exakt styrning tack vare ett innovativt slitbanemönster.
• Motstånd mot skador och höga temperaturer tack vare optimerat slitdjup och en specialiserad sammansättning.

Width Ratio Diam. Load index Speed TL 
110 80 R 19 59 R TL/TT 884 521 19MF
120 70 R 19 60 R TL/TT 132 247 19MF
80 90 – 21 48 S TT 270232 –
90 90 – 21 54 R TL/TT 585 707 –

Width Ratio Diam. Load index Speed TL 
130 80 – 17 65 R TL/TT 036642 –
140 80 – 17 69 R TL/TT 722565 19MF
150 70 R 17 69 R TL/TT 932033 17MI
170 60 R 17 72 R TL/TT 999843 –
120 80 R 18 62 S TT 538764 –
110 80 – 18 58 S TT 541241 –
130 80 – 18 66 S TT 821657 18MG
140 80 – 18 70 R TL/TT 716077 19MF
150 70 – 18 70 R TL/TT 348562 17MI

 

Michelin Dessert Baja

Michelin presenterar denna nyhet år 2020. Däcket är för tunga Offroad cyklar. Däcket används i Paris Dakar. Detta däck är Road Legal vilket är positivt. Mönstret ser ut att ge bra sidofäste. Vid leriga förhållande rensar däcket utan att sätta igen sig. Ett däck för riktigt tuffa tag. Lämpligt framdäck är Michelin Dessert.

Width Ratio Diam. Load index Speed index TL / TT
140 80 18 70 R TT

Dekalkit till T7

Dekalkit är av ett starkare material och dom håller för lite hårdare tag. Dessutom är det ju riktigt fränt och snyggt.

Thorsell Reklam i Skövde har tagit fram ett dekalkit för T7 röd/vit, blå och svart. Dekalen kommer att läggas ut på deras webshop. Länk till sidan: Thorsellsreklam.se

Styre

Yamaha har gjort ett märke på styret, det sitter på höger sida vid överfallen. Körnslaget skall vara där det övre överfallet slutar. Styret får då en vinkel som är i linje med gaffel.

Framskärm

Framskärmen kan justeras för att erhålla ett större avstånd mellan skärm och däck. Bra om det är lerigt då det annars fastnar lera i skärmen.

 

 

 

Utväxling-Drevning

En av de första saker man märker när man kör nya Tenere 700 är att motorn känns både stark och lättdoserad. Med vana från större cyklar är det lite av en ögonöppnare men jag tror det främst beror på cykelns låga vikt som gör att den känns fullt tillräcklig. Även vid landsvägs- och motorvägskörning.

Jag som kör nästan uteslutande offroad och i lägre farter har valt att växla ner hojen för att få ännu mer kraft. Det sitter 46/15 (utväxling 3.07) original men jag har ej hittat mindre framdrev på marknaden. Som regel kan man räkna att en kugg mindre fram motsvarar ungefär 3 bak. En kugg mindre fram ner till 14 fram hade gett 3.28 i utväxling. Jag har valt ett 48 kuggars bakdrev vilket ger en utväxling på 3.20.

Jag var ute och testade 48/15 kombinationen idag och är mycket nöjd. Det är lättare att lyfta framhjulet och blev ännu bättre för grusväg. Fick kraft på rätt ställe så kör du mest grus kan jag rekommendera ett 48 kuggars bakdrev. Modell 2021 har bättre vridmoment och jag ser ingen anledning till att växla ned den.

Kör du mycket på grus så köp ett 48 bakdrev. Värt varje krona.

Bromsar

Nya Tenere 700 har avstängningsbar ABS. Det är viktigt att komma ihåg att både fram- och bakhjulets ABS kopplas bort (2019). På 2021 års modell kopplas endast ABS för bakbroms bort. Det ger klar fördel vid mer tekniska sektioner, exvis körning utför på sten eller rullgrus där man kan vilja ”nypa” fast cykeln i underlaget. Samtidigt har vi blivit så vana att köra med ABS nuförtiden att jag rekommenderar att du tar dig tid och tränar på att köra med ABS:n urkopplad. Vid snabbare sträckor kan det vara fördel att ha den inkopplad men det beror lite på tycke och smak.

Tillbehör

Yamaha har riktigt bra och en mängd tillbehör att välja från. Jag rekommenderar hasplåt och kedjestyrare (chain guide). Standard hasplåt är inte stark nog om man kör tuff offroad. Rally seat är också ett bra tillbehör som gör att du lättare kommer fram på tanken.

Givaren till sidostödet (som förhindrar start med sidostödet nere) sitter mycket smart undangömd bakom fotpinnens fäste i ramen. Kör man väldigt tufft och ofta slår i sten så kan det vara smart att ta loss kablarna och löda ihop dem.

Ni är välkomna att maila mig tips på anders@uphillracing.net

Video-Däcktest

Länk till Youtube: https://youtu.be/eEvKboKTLGI  

Om

Uphill Off Roadschool - Anders Olofsson
Uphill Off Roadschool – Anders Olofsson

Detta är slutsatser baserat på erfarenhet och tester som jag själv har kommit fram till! Jag har även fått hjälp av service tekniker på Yamaha.